Cijfer | Omschrijving | Document | Bron | Vraag |
---|---|---|---|---|
320 | aantal scheepsbewegingen op scheepsroutes in het Belgisch deel van de Noordzee (BNZ) in de periode april 2003 - maart 2004 (2006*) | Le Roy, D. & Maes, F. | ||
57791 | aantal vaarten op scheepsroutes in het Belgisch deel van de Noordzee (BNZ) in de periode april 2003 - maart 2004 (2006*) | Le Roy, D. & Maes, F. | ||
ca. 1300 | Aanvulling van tekorten aan haring met import uit Denemarken, door de Duitse Hanze langs het Zwin (1957*) | Stalpaert, H. | ||
12 miljard ton | ballastwater wordt jaarlijks vervoerd in de wereld (2006*) | EEA | ||
3000-6000 ton | CFK's werden in het verleden door de scheepvaart uitgestoten (1993) | Goffin, A. et al | ||
21 | cruiseschepen meren aan in de haven van Oostende (2006) | Rede Gouverneur West-Vlaanderen | ||
55 | cruiseschepen meren aan per jaar in de haven van Zeebrugge (2005) | Rede Gouverneur West-Vlaanderen | ||
44 | havenvuren, lichtlijnen en signalisatiepanelen heeft de 'Afdeling Vloot' van de 'Vlaamse Vloot' ter beschikking (2001*) | Cattrijsse, A. en Moerkerke, G. | ||
1730 | John Hadley en Thomas Godfrey vinden beiden afzonderlijk het sextant uit, een navigatieinstrument (1995*) | Bowditch, N. | ||
3 | lichtenlijnen zijn aan de kust aanwezig voor vaarwegmarkering (2004*) | Cattrijsse, A. | ||
130 | permanente laterale en kardinale boeien en wraktonnen zijn aan de kust aanwezig voor vaarwegmarkering (2004*) | Cattrijsse, A. | ||
97 % | Ruimteclaim voor scheepvaart op het Belgisch deel van de Noordzee (2005*) | Vanden Abeele et al. | ||
10000 | scheepsbewegingen in de haven van Zeebrugge in 2002 (2002) | Notteboom, T. | ||
600 | schepen (inclusief 200 ferries) steken dagelijks het Nauw van Calais over (1996) | OSPAR | ||
>400 | schepen passeren dagelijks het Nauw van Calais (1996) | OSPAR | ||
200.000 tot 300.000 | schepen varen jaarlijks in het Kanaal voorbij () | BMM-MUMM | ||
9 | signalisatieborden zijn aan de kust aanwezig voor vaarwegmarkering (2004*) | Cattrijsse, A. | ||
9,3 miljoen ton | stikstofoxides worden per jaar door scheepvaart uitgestoten (1993) | Goffin, A. et al | ||
32000 | zeeschepen liepen de 4 Vlaamse zeehavens aan in 2002 (2002) | Notteboom, T. | Cijfer | Omschrijving | Document | Bron | Vraag |
16000 | zeeschepen liepen de haven van Antwerpen aan in 2002 (2002) | Notteboom, T. | ||
7,5 à 11,5 miljoen ton | zwaveloxides worden per jaar door de scheepvaart uitgestoten (1993) | Goffin, A. et al | ||
17/09/2008 | “International Convention on the Control of Harmful Anti-fouling Systems on Ships” gaat van kracht (2000*) | Seys, J. | ||
8756 | aantal zeeschepen dat in de haven van Zeebrugge aankomt (2006) | Rede Gouverneur West-Vlaanderen | ||
5 | aantal bemande radarcentrales in: Zeebrugge, Vlissingen, Hansweert, Terneuzen en Zandvliet. Ze zijn 24 uur per dag en zeven op zeven bemand. (2006) | VLIZ | ||
150000 | aantal scheepsbewegingen per jaar in het Nauw van Calais (2007*) | Rede Gouverneur West-Vlaanderen | ||
14 | actieve sluizen die in België schepen de doorgang verlenen van de zee naar het binnenland en vice versa (2008*) | Van de Walle, B. en De Mulder, T. | ||
273 | boeien in gebruik van de Vlaamse Vloot (2001*) | Cattrijsse, A. en Moerkerke, G. | ||
11,25 ° | breedte van een kompasstreek, gelijk aan een 32ste deel van 360 graden (1980*) | Randier, J. | ||
19 m | breedte van sluiscomplex op Ijzer in Nieuwpoort (+ stuw met 5 openingen) (1997*) | Heylen, J. | ||
1983 | De Pierre Vandammesluis , de grootste zeesluis aan onze Vlaamse kust (Zeebrugge) wordt in gebruik genomen (2008*) | Van de Walle, B. en De Mulder, T. | ||
1846 | eerste vaste verbinding Oostende-Dover met stoomboten (1846) | Notteboom, T. | ||
1985 | goedkeuring van de richtlijnen 'Guidelines for Vessel Traffic Services (VTS)' door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) (2006*) | MRCC | ||
05/10/2001 | het “Internationaal Verdrag inzake de controle van schadelijke aangroeiwerende systemen op schepen” wordt in Londen goedgekeurd (2001) | Seys, J. | ||
05/03/2008 | het hydrografisch referentieniveau gemiddeld laag laag water niveau bij springtij (GLLWS) wordt in Belgie vervangen door het LAT (lowest astronomical tide) (2007*) | VH | ||
01/06/2006 | het Maritiem Reddings- en Coordinatiecentrum (MRCC) in Oostende wordt operationeel: centrale meldpunt voor gebeurtenissen op zee (2006*) | MRCC | ||
2006 | Internationaal scheepsverkeer op de Noordzee is verantwoordelijk voor 10% van de totale atmosferische stikstofuitstoot in het OSPAR gebied. () | OSPAR | ||
1852 m | is gelijk aan een nautische mijl (International Hydrographic Bureau, 1929) (1995*) | Bowditch, N. | ||
500 m | lengte van de 'Pierre Vandamme'sluis te Zeebrugge (1983) (2008*) | Van de Walle, B. en De Mulder, T. | ||
80,5 km | lengte van het panamakanaal (2000*) | Soares, M. | Cijfer | Omschrijving | Document | Bron | Vraag |
10-30 cm | ligt het LAT (lowest astronomical tide) lager dan GLLWS (gemiddeld laag laag water niveau bij springtij) (2007) | VH | ||
36 | maanden effectieve vaart en een kapiteinsticket zijn nodig om het loods te worden (2007) | MDK | ||
21/02/1931 | Na de onafhankelijkheid van Belgie werd de Koninklijke Marine opgericht, nu omgevormd tot Belgische Marine (1946*) | De Vos, H. en Bronne, C. | ||
1978 | Nederland en België sluiten het Radarverdrag om de gemeenschappelijke Schelderadarketen (SRK) op te richten. (2002*) | Schelde Nieuwsbrief | ||
19 | nog in dienst zijnde varende schepen maken deel uit van de Belgische Marine Vloot (2008) | FOMV | ||
1850-1880 | Oostendse schepen vertrokken op reis naar de Doggerbank (Doggerejze) en naar de kust van IJsland voor de 'Moluuwe' (kabeljauw) vangst (1973*) | Van Immerseel, F. | ||
21 | radartorens aan de Belgisch/Nederlandse kust waarvan er 5 permanent bemand zijn om het scheepsverkeer te monitoren (2006) | VLIZ | ||
34602 | scheepsbewegingen op de Westerschelde door maritieme goederenschepen in 2005 (2007*) | Arcadis; Technum | ||
01/03/1991 | sinds 1 maart 1991 is de Schelderradarketen operationeel (1991*) | van der Voort, R.A. | ||
500 m | straal rondom windturbinepark waarbinnen verbod op scheepvaart geldt (2007*) | Stichting Noordzee | ||
34,616666667 u | tijd dat een schip gemiddeld in de haven verblijft (2006*) | Goffin, A. et al | ||
01/01/2008 | ultimatum voor het verwijderen van TBT (Tributyltin (aangroeiwerende verven) van de scheepsrompen (2000*) | Seys, J. | ||
26 % | van alle scheepsbewegingen in het Belgisch deel van de Noordzee (BNZ) is vertegenwoordigd door RoRoschepen (2006*) | Goffin, A. et al | ||
18 % | van alle scheepsbewegingen in het Belgisch deel van de Noordzee (BNZ) is vertegenwoordigd door cargoschepen (2006*) | Goffin, A. et al | ||
14 % | van alle scheepsbewegingen in het Belgisch deel van de Noordzee (BNZ) is vertegenwoordigd door containerschepen (2006*) | Goffin, A. et al | ||
5,0 % | Van de 120 ondervraagden in België vonden andere activiteiten op zee (scheepvaart, pleziervaart, visserij,...) storend aan het huidige zeelandschap in 2009 (2010*) | Houthaeve en Vanhulle | ||
1,5 % | van de CO2 uitstoot van België in 2003, is afkomstig van de scheepvaart (2008*) | De Meyer, P. et al. | ||
30 % | van de SO2 uitstoot van België in 2003, is afkomstig van de scheepvaart (2008*) | De Meyer, P. et al. | ||
7 à 13 % | van de totale stikstofoxide uitstoot is afkomstig van de scheepvaart (1993) | Goffin, A. et al | ||
7 % | van de totale zwaveloxideuitstoot is afkomstig van de scheepvaart (1993) | Goffin, A. et al | Cijfer | Omschrijving | Document | Bron | Vraag |
01/01/2003 | wereldwijd verbod om TBT (in aangroeiwerende verf) nog op scheepsrompen te gebruiken (2000*) | Seys, J. |
Cijfers mogen vrij gebruikt worden mits correcte vermelding van bron en auteur.
VLIZ is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of onjuistheden in de brondocumenten.
Terug naar zeecijfers | havens en scheepvaart | scheepvaart