Beschrijving Locatie onbekend. Periode onbekend. Wie meer info heeft over dit beeld kan mailen naar info@vliz.be.Volledige levensloop en karakteristieken schip46 Lidia-Gustaaf (1910)Auteur Collectie Ronald Carly· JPG bestand - 261.70 kB - 792 x 542 pixelstoegevoegd op 2009-11-03548 viewsCitatie VLIZ Fotogalerij Dit werk is gelicentieerd onder een Creative Commons Naamsvermelding-Niet-commercieel-Gelijk 4.0 Licentie
Klik hier om terug te keren naar miniatuurweergave
Commentaar (2)
toegevoegd op 2009-11-21 20:26:14
O.46 Lydia Gustaaf foto nr 26194
Gebouwd in hout in 1910 op de werf........ voor rekening van Verburgh Richard.
Bruto ton 16,46 en netto ton 7,84 met een Deutz motor van 20 PK
In 1937 werd een Lincke motor geplaatst van 35 PK.
In 1940 is het schip gevlucht naar Dieppe en daar aangeslagen door de Duitsers. Daarna is er geen melding meer van het vaartuig.
Foto toont het schip als plankenvisser invarend in de haven van Oostende ter hoogte van de halve maan, met op de achtergrond het begin van het toen nog houten oosterstaketsel. Galgen aan beide zijden zichtbaar alsook de planken of borden om het sleepnet open te houden. Voor de brug is de uitlaat van de motor en het skylight van de machinekamer te zien.Op veel oudere schepen staat de uitlaat van de motor voor de brug wat enigszins eigenaardig is: de reuk van de uitlaatgassen kwam bij weinig wind naar de brug toe en het belemmerde het zicht van de wachtloper "een dode hoek" dus.
Achter de brug mast met het opgerolde bazaanzeil.
De waterstraal in het midden van de romp is het koelingswater van de motor.
OPGELET
Reeds in 1943 was er een nieuwe O.46 maar nu de "'t Zal Wel gaan" (geen foto beschikbaar ).
Gebouwd in hout op de werf Vanhoywegen te Steendorp voor rekening van dezelfde Verburgh Richard.
Bruto ton 23,49 ton en netto 10,01 ton met een AWA motor van 80 PK.
In 1954 was er radiotelefonie aan boord .In 1958 een sonar dieptemeter.
In 1965 een nieuwe motor namelijk een GM van 100 PK.
In 1966 eigenaar Wwe Verburgh Richard.
In 1967 geen melding meer van dit vaartuig.
Foto is dus VERMOEDELIJK van de o.46 Lydia Gustaaf. Zolang er geen foto is van de "t Zal Wel Gaan" is dat dus niet zeker. Persoonlijk denk ik dat de foto de 't Zal Wel Gaan" betreft omdat de Lydia Gustaaf in 1910 gebouwd werd en geen verbouwingen heeft ondergaan, terwijl de constructie eerder wijst op een later bouwjaar.
Groetjes,R.Carly
toegevoegd op 2010-04-11 13:09:10door
DEZE FOTO IS WEL DEGELIJK VAN T'ZAL WEL GAAN
KWAM IN 1966 OP HET STRAND VAN MIDELKERKE VAST TE ZITTEN EN WAS NIET MEER TE REDDEN HET WERD TER PLAATSE AFGEBROKEN