Een eeuw zeevisserij in België : Belgische Vissersvloot

Schip: (bouwjaar 1926)


O.27 De Zeven Kinderen (bouwjaar 1926)

Samenvatting levensloop

Het houten vaartuig werd in 1926 gebouwd in Oostende voor rekening van Karel Vandewalle. Het schip was uitgerust met een 25 pK motor (Moës uit 1927). In 1935 werd een nieuwe Deutz motor van 35 pK geplaatst (uit 1927), waardoor de nettotonnenmaat veranderde van 7,89 tot 4,09 ton. In 1941 wordt de nieuwe eigenaar Charles Vandewalle. In 1954 wordt het schip verkocht aan Andreas Calcoen die het vanuit Nieuwpoort vaart (N.27). Het jaar nadien gaat het over in handen van Marnix Beschuyt . In 1956 wordt er een nieuwe Geniffer motor van 72 pK geplaatst. Het schip strandde in 1966 op het strand van Westende. Het werd vlot getrokken en nadien gesloopt. Het werd op 25.03.1966 geschrapt uit de officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen.
O.27 De Zeven Kinderen (bouwjaar 1926)
  
N.27 De zeven kinderen (Bouwjaar 1926), author: postkaart collectie Gino Provost
  
N.27 De Zeven Kinderen (construction 1926), author: Onbekend [bent u de auteur? laat het ons weten]
  


Karakteristieken schip

Bouwwerf: Denye, Jules
Bouwjaar: 1926
Schip-id: 735
Dit schip is niet langer in de vaart. In 1965 werd dit schip voor de laatste maal opgenomen in de officiële bron (Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1966).



1928
Inschrijvingspl.Oostende
Immatriculatienr27
NaamDe Zeven Kinderen
Roepnaam 
Bruto tonnemaat18.43
Netto tonnemaat7.89
Lengte 
Breedte 
MotormerkMoës
Motor kW 
Motornummer 
Motor pk23/25
Motorjaar1927
SchiptypeSloep
Dekkingopen boot
AandrijvingMotor
Technologie 
MateriaalHout
VisuitrustingPlankennet/bordennet
RederVandewalle Karel
Eigenaar 
BronnenOfficiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1929
Bijschriften
uit bronnen
 
193619371944194519511954195519561957
     Nieuwpoort   
  O.27  N.27   
         
    OPBA  OPBA  
         
 4.09       
         
         
 Deutz     Gleniffer 
         
402307959     12819 
 35     72 
       1956 
         
         
         
     Radiotelefoon(1)  Ontvangpost(1)
         
         
  Vandewalle, Charles  Calcoen AndreasBeschuyt Marnix   
         
Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1937Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1938Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1945Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1946Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1952Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1955Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1956Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1957Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1958
   Schip dat geen post voor radio-verbindingen draagt.     

Deze tabel met karakteristieken van een schip (en de wijzigingen hierin) start steeds met het jaar waarin het schip voor het eerst door de bron beschreven werd, en eindigt met het jaar waarin het schip uit de vaart gehaald werd, gezonken of afgebroken is. Enkel die jaren waarin volgens de geraadpleegde bronnen wijzigingen opgetreden zijn, worden weergegeven in de resultatentabel. Voor die jaren worden enkel de gewijzigde kenmerken vermeld. Lichtblauw gekleurde balkjes wijzen op een 'niet gewijzigd' kenmerk. Witte cellen en balkjes duiden op hiaten in de bronnen. Extra informatie over deze ontbrekende karakteristieken of andere gegevens over het schip zijn steeds welkom: reageer hier.

Bijkomende informatie

Opmerkingen (7)

Toegevoegd op 2011-03-27 18:38:10 door Major Ronny
Geachte vliz-ters Zowel 0.15 "De Drie Gebroeders" (bouwjaar 1928) als 0.27 "De Zeven Kinderen" (bouwjaar 1926), hadden een lengte van 11m en een breedte van 4.30m. 0.15 werd gebouwd volgens model van 0.27.
Toegevoegd op 2011-11-11 23:47:04 door Eddy Eneman
In 1935 werd een nieuwe Deutz motor van 35 pK geplaatst (uit 1927), waardoor de nettotonnenmaat veranderde van 7,89 tot 4,09 ton. Lees meer in: Barbaix & Eneman (2004). Oostendse kustvissersvaartuigen na wereldoorlog 1940-1945. [details]
Toegevoegd op 2011-11-11 23:50:54 door Nancy Fockedey
OLdBVV 1937 maakt wel melding van de nieuwe Deutz motor, maar geeft nog 23-25 HP aan en 7,98 ton als nettomaat. OLdBVV spreekt wél van 35 HP en 4,06 ton. Deze laatste werd in al de eropvolgende jaren gecorrigeerd tot 4,09 ton.
Toegevoegd op 2011-11-12 00:03:11 door Nancy Fockedey
Schip wordt niet vermeld in de OLdBVV van 1942, 1943 en 1944 (1941 en 1945 niet in bezit)
Toegevoegd op 2011-11-12 00:05:42 door Nancy Fockedey
In OLdBVV wordt de notitie gemaakt dat de reder Vandewalle Charles is ipv Vandewalle Karel. Andere persoon?
Toegevoegd op 2011-11-12 00:39:31 door Eddy Eneman
Het schip strandde in 1966 op het strand van Westende. Het werd vlot getrokken en nadien gesloopt. Het werd op 25.03.1966 geschrapt uit de officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen.
Toegevoegd op 2014-09-07 14:42:02 door Vandewalle Martine
Oostende 27 was het schipje van mijn grootvader, hij en de familie Vandewalle zijn in het jaar 1940 gevlucht met het schipje naar Engeland waar het aangeslagen is en dienst gedaan heeft als bevoorradingschip. Hij heeft het na de oorlog in de oorspronkelijke staat terug gekregen.....

Meer informatie beschikbaar? Geef uw opmerkingen!

Uw naam en opmerking zullen worden weergegeven op de website om andere gebruikers te informeren. Eens uw opmerking verwerkt is, zal deze verwijderd worden van de website.
Gelieve ook uw e-mailadres op te geven zodat we met u contact kunnen opnemen voor eventuele bijkomende vragen. Uw e-mailadres wordt niet weergegeven op de website.




Terug naar resultaten