Een eeuw zeevisserij in België : Belgische Vissersvloot

Schip: (bouwjaar 1926)


O.19  Norbert  (bouwjaar 1926)

Samenvatting levensloop

Houten kustvaartuig, gebouwd voor rekening van Gustaaf Carbon, dat in 1926 in de vaart kwam als O.19 Gustaaf. Viste oorspronkelijk onder zeil met de korrestok, later met de planken. In 1938 voert de nieuwe eigenaar (Joseph Eerebout) een naamsverandering door naar O.19 Norbert. In 1940 gevlucht naar UK (naargelang bron in Brixham of in Dartmouth). In 1961 werd dit vaartuig als eerste Oostends vissersvaartuig omgebouwd voor de boomkorvisserij (bokkenvisserij). Op 25.02.1965 komt het schip in handen van Edgard Eerebout (zoon Joseph) en zijn echtgenote Noëlla Barbaix, die het uitbaten tot op 29.05.1970. Het schip werd gekocht door een reder uit South End (UK).
0.19 Norbert (bouwjaar 1926)
  
O.19 Norbert (bouwjaar 1926), author: Roger Corveleyn
  
O.19 Norbert (bouwjaar 1926)
  
O.19 Norbert (bouwjaar 1926), author: onbekend
  


Karakteristieken schip

Bouwwerf: Borrey, J.
Bouwjaar: 1926
Schip-id: 750
Dit schip is niet langer in de vaart. In 1969 werd dit schip voor de laatste maal opgenomen in de officiële bron (Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1970).



1928
Inschrijvingspl.Oostende
Immatriculatienr19
NaamGustaaf
Roepnaam 
Bruto tonnemaat19.38
Netto tonnemaat7.23
Lengte 
Breedte 
MotormerkBolnes
Motor kW 
Motornummer 
Motor pk20/22
Motorjaar 
SchiptypeSloep
Dekkingopen boot
AandrijvingMotor
Technologie 
MateriaalHout
Visuitrusting 
RederCarbon Gustaaf
Eigenaar 
BronnenOfficiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1929
Bijschriften
uit bronnen
 
19361938194419451951195519571965
        
  O.19     
 Norbert      
    OPAS   
        
        
        
        
   Kromhout Benz  
        
551  4638 4420401/ 14030/02  
   50 75  
   1928 1955  
        
        
        
     Ontvangpost(1)Radiotelefoon(1)Radiotelefoon(1), Ontvangpost(1), Ultrasonore dieptemeter(1)
        
        
 Eerebout Joseph     Eerebout Edgard - Barbaix
        
Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1937Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1939Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1945Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1946Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1952Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1956Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1958Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1966
   Schip dat geen post voor radio-verbindingen draagt.    

Deze tabel met karakteristieken van een schip (en de wijzigingen hierin) start steeds met het jaar waarin het schip voor het eerst door de bron beschreven werd, en eindigt met het jaar waarin het schip uit de vaart gehaald werd, gezonken of afgebroken is. Enkel die jaren waarin volgens de geraadpleegde bronnen wijzigingen opgetreden zijn, worden weergegeven in de resultatentabel. Voor die jaren worden enkel de gewijzigde kenmerken vermeld. Lichtblauw gekleurde balkjes wijzen op een 'niet gewijzigd' kenmerk. Witte cellen en balkjes duiden op hiaten in de bronnen. Extra informatie over deze ontbrekende karakteristieken of andere gegevens over het schip zijn steeds welkom: reageer hier.

Bijkomende informatie

Opmerkingen (6)

Toegevoegd op 2009-11-13 22:32:03 door Ronald Carly
Aanvankelijk gebouwd als O.19 Gustaaf in hout in 1926 op de werf Borrey te Oostende voor rekening van Carbon Gustaaf. Brutotonnenmaat 19,38 ton en nettotonnenmaat 7,23, met een Bolnes hulpmotor van 20 PK. In 1938 naamsverandering in Norbert en nieuwe eigenaar namelijk Eerebout Joseph. In 1940 gevlucht naar Dartmouth ( UK) In 1946 motor Kromhout van 50 PK. In 1956 motor Benz van 75 PK en uitgerust met een radioontvangstpost. Schip kon dus berichten ontvangen, maar zelf geen uitzenden. In 1958 uitgerust met radiotelefonie zodat het schip zelf ook kon oproepen. In 1966 verder uitgerust met sonar dieptemeter en wijziging van eigenaars namelijk Eerebout Edgard-Barbaix. In 1971 geen melding meer van het vaartuig, als houten vaartuig was het dan 45 jaar oud. Er bestaan verschillende foto's van het vaartuig : als zeilend vissersvaartuig, als plankenvisser en als bokker. Groetjes, R.Carly.
Toegevoegd op 2010-04-05 13:58:21 door Freddy Tour
Werd verkocht aan een reder uit South End.
Toegevoegd op 2011-11-14 23:11:12 door Nancy Fockedey
Het schip wordt niet vermeld in de OLdBVV 1942, 1943 en 1944 (1941 en 1945 niet in bezit).
Toegevoegd op 2011-11-14 23:13:09 door Eddy Eneman
Het vaartuig verbleef gedurende de oorlog 1940-45 in Brixham. Lees meer in: Barbaix & Eneman (2004). Oostendse kustvissersvaartuigen na wereldoorlog 1940-1945. [details]
Toegevoegd op 2011-11-14 23:14:39 door Eddy Eneman
De Kromhout motor van 50 pk (uit 1929) werd in 1939 geplaatst. De Mercedez Benz motor van 1955 (15.06.1955) was 120 pk zwaar. Volgens: Barbaix & Eneman (2004). Oostendse kustvissersvaartuigen na wereldoorlog 1940-1945. [details]
Toegevoegd op 2015-07-13 14:39:40 door Ann-Katrien Lescrauwaet
Dit schip werd in 1960 een toelage van 6000 Belgische Frank toegekend voor verbetering van de inrichting van het vaartuig, met name ombouw boomkorvisserij cfr. M.B. 09.11.1960

Meer informatie beschikbaar? Geef uw opmerkingen!

Uw naam en opmerking zullen worden weergegeven op de website om andere gebruikers te informeren. Eens uw opmerking verwerkt is, zal deze verwijderd worden van de website.
Gelieve ook uw e-mailadres op te geven zodat we met u contact kunnen opnemen voor eventuele bijkomende vragen. Uw e-mailadres wordt niet weergegeven op de website.




Terug naar resultaten