IMIS | Flanders Marine Institute
 

Flanders Marine Institute

Platform for marine research

IMIS

Publications | Institutes | Persons | Datasets | Projects | Maps
[ report an error in this record ]basket (0): add | show Printer-friendly version

Belgische vennootschap beheert Liefkenshoektunnel : bouwkosten en exploitatie tunnel terugverdienen uit tolheffing
van Overschelde, A. (1989). Belgische vennootschap beheert Liefkenshoektunnel : bouwkosten en exploitatie tunnel terugverdienen uit tolheffing. Land + Water 29(4): 8-9
In: Land + Water: Magazine voor Civiele- en Milieutechniek. VNU Business Publications: Amsterdam; Oisterwijk. ISSN 0926-8456, more

Available in Author 

Keywords
    Marine; Brackish water

Author  Top 
  • van Overschelde, A.

Abstract
    De Liefkenshoektunnel wordt de derde wegverbinding onder de Schelde bij Antwerpen. De maximale capaciteit van beide bestaande tunnels is al ver overschreden en er zijn ook vervoersbeperkingen (o.a. gevaarlijke stoffen). Hierdoor moeten transporteurs soms 70 tot 100 km omrijden om het noordelijk havengebied van Antwerpen te bereiken. De bouw van een nieuwe tunnel, die ook geschikt is voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, kost veel geld en dat heeft de Belgische overheid niet. Geinspireerd door voorbeelden in het buitenland heeft de Belgische Staat de bouw en exploitatie van de Liefkenshoektunnel geprivatiseerd. In ruil voor de aanleg van de tunnel mag een private onderneming tol heffen, waarmee de bouwkosten kunnen worden terug verdiend. De tunnel, met een lengte van 1374 m, bestaat uit twee kokers voor rijwegen met elk twee stroken van 3,75 m en kokers voor leidingen, vluchtwegen en ventilatie. Aandacht wordt besteed aan de kenmerken van de Public Private Partnership (PPP)-opdracht.

All data in IMIS is subject to the VLIZ privacy policy Top | Author