IMIS | Flanders Marine Institute

Flanders Marine Institute

Platform for marine research

In:

IMIS

Publications | Institutes | Persons | Datasets | Projects | Maps
[ report an error in this record ]basket (1): add | show Printer-friendly version

one publication added to basket [119175]
Transport. Beleidsaandacht nodig voor milieudruk van lucht- en zeevaart
Macharis, C.; Festraets, T.; Van Mierlo, J.; Matheys, J.; Sergeant, N.; Timmermans, J.-M.; Vanherle, K.; De Geest, C. (2007). Transport. Beleidsaandacht nodig voor milieudruk van lucht- en zeevaart, in: Van Steertegem, M. (Ed.) (2007). Milieurapport Vlaanderen MIRA-T 2007. Focusrapport. pp. 94-118
In: Van Steertegem, M. (Ed.) (2007). Milieurapport Vlaanderen MIRA-T 2007. Focusrapport. Lannoo Campus/Vlaamse Milieumaatschappij: Leuven. ISBN 978-90-209-76465. 296 pp., more

Available in Authors 

Keywords
    Environmental impact; Shipping; ANE, Belgium, Belgian Continental Shelf (BCS) [Marine Regions]; Marine

Authors  Top 
  • Macharis, C.
  • Festraets, T.
  • Van Mierlo, J.
  • Matheys, J.
  • Sergeant, N.
  • Timmermans, J.-M.
  • Vanherle, K., more
  • De Geest, C.

Abstract
    De lucht- en zeevaart nemen wereldwijd en in Vlaanderen toe, waardoor de schadelijke emissies van deze modi stijgen. In 2005 maakten de CO2-emissies van de zeevaart 6 % uit van de totale CO2-emissies van de sector transport in Vlaanderen, voor de luchtvaart was dat 7 %. Voor NOx ging het om 21 % voor de zeevaart en om 4 % voor de luchtvaart. Voorts is de zeevaart verantwoordelijk voor het overgrote deel van de SO2-emissies. De CO2-uitstoot van toestellen die over Vlaanderen vliegen is in grootteorde vergelijkbaar met de CO2-uitstoot van toestellen die landen en/of opstijgen op de luchthavens die in Vlaanderen gelegen zijn. Ook de NOx-emissies van overvliegende toestellen zijn van dezelfde grootteorde of zelfs iets groter. In Vlaanderen wordt meer dan de helft van de zeevaartemissies geproduceerd in havengebieden. Het vervoer van goederen gebeurt meer energie-efficiënt per zeeschip dan per vliegtuig en dat zowel op korte afstanden (factor 7) als op lange afstanden (factor 27). Het laatste decennium is er geen modale verschuiving opgetreden van het wegverkeer naar de meer milieuvriendelijke modi spoor en binnenvaart bij het vervoer van goederen vanuit de havens naar het hinterland. Het spoor verliest wel aandeel ten voordele van de binnenvaart.

 Top | Authors