IMIS

Publications | Institutes | Persons | Datasets | Projects | Maps
[ report an error in this record ]basket (0): add | show Print this page

Beoordeling van ontwerpmethodes voor vaargeulen
Marius, M. (2008). Beoordeling van ontwerpmethodes voor vaargeulen. Ir Thesis. Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen: Gent. 114 + cd-rom pp.

Thesis info:

Available in  Author 
Document type: Dissertation

Keywords
    Design
    Methods
    Topographic features > Channels > Navigational channels

Author  Top 
  • Marius, M.

Abstract
    Als gevolg van de toenemende schaalvergroting binnen de scheepvaart dringt een weloverwogen ontwerp van vaargeulen zich op. Hiervoor werden conceptuele ontwerpmethodes opgesteld door PIANC, de Spaanse havenautoriteiten en het Japanse Instituut voor Navigatie [1][2][3]. Deze (voor)ontwerpmethodes laten toe de dimensies en het tracé van een vaargeul in een vroeg stadium te bepalen. Het doel van dit werk bestaat er in de beschikbare ontwerprichtlijnen aan een vergelijkende studie te onderwerpen.

    Aan de hand van een literatuurstudie worden de beschikbare ontwerpmethodes inhoudelijk met elkaar vergeleken. De verschillende parameters die een invloed kunnen hebben op de dimensies van een vaargeul worden eerst geïnventariseerd. Vervolgens wordt voor de verschillende richtlijnen afzonderlijk nagegaan op welke manier deze parameters in de berekeningen betrokken worden. De studie toont aan dat de ontwerpmethodes dezelfde invloedsparameters beschouwen bij het bepalen van de dimensies. De concrete berekeningen worden echter op een verschillende manier uitgevoerd.

    In een tweede fase worden de ontwerpmethodes aan een praktijktoets onderworpen. De toegangskanalen tot de haven van Zeebrugge (Scheur en Pas van het Zand) en twee belangrijke secties van het Panamakanaal (Gaillard Cut en Gatun Lake) worden gedimensioneerd aan de hand van de verschillende richtlijnen. De nadruk ligt hierbij vooral op de bepaling van de vaargeulbreedte.
    Voor de analyses worden de heersende omstandigheden (wind, stroming, type oevers,…) op de verschillende locaties zo nauwkeurig mogelijk bepaald. Op basis van het huidige en eventueel toekomstige scheepvaartverkeer worden relevante ontwerpschepen gekozen.

    De resultaten van de analyses verschaffen een duidelijk beeld van de invloed van bepaalde parameters. Zo blijken langs- en dwarsstroming, golven en de oevers van het kanaal een belangrijke invloed te hebben op de nodige vaargeulbreedte. De snelheid van het schip en het type lading kunnen er zelfs voor zorgen dat kleinere schepen maatgevend zijn voor de vaargeulbreedte.
    Het is echter onmogelijk te besluiten welk van de beschouwde richtlijnen de meest of minst conservatieve resultaten oplevert. Dit is immers sterk afhankelijk van de geanalyseerde situatie.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Author