IMIS

Publications | Institutes | Persons | Datasets | Projects | Maps
[ report an error in this record ]basket (0): add | show Print this page

De maritieme toegankelijkheid tot de haven van Zeebrugge: problematiek, kadering en mogelijke oplossingen
Van Zwijnsvoorde, T. (2015). De maritieme toegankelijkheid tot de haven van Zeebrugge: problematiek, kadering en mogelijke oplossingen, in: Mees, J. et al. (Ed.) Book of abstracts – VLIZ Young Scientists’ Day. Brugge, Belgium, 20 February 2015. VLIZ Special Publication, 71: pp. 5-11
In: Mees, J.; Seys, J. (Ed.) (2015). Book of abstracts – VLIZ Young Marine Scientists’ Day. Brugge, Belgium, 20 February 2015. VLIZ Special Publication, 71. Vlaams Instituut voor de Zee - Flanders Marine Institute (VLIZ): Oostende. xvi, 196 pp., more
In: VLIZ Special Publication. Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ): Oostende. ISSN 1377-0950, more

Available in  Author 
Document type: Summary

Keyword
    Marine/Coastal

Author  Top 
  • Van Zwijnsvoorde, T., more

Abstract
    Scheepvaart wordt gekenmerkt door het ‘schaaleffect’. Dit betekent dat het per eenheid goedkoper is om een grote hoeveelheid goederen per schip te vervoeren. Om deze reden worden schepen steeds groter, vooral dan in de containervaart. De capaciteit van deze schepen groeit exponentieel de laatste decennia. Niet alleen de sluizen, maar ook de havens moeten worden aangepast aan deze oceaanreuzen. Vanuit het havenbestuur moet kunnen worden gegarandeerd dat deze schepen de haven veilig kunnen betreden. Hierbij moet zowel een voldoende diepgang als een voldoende manoeuvreerbaarheid worden gewaarborgd. Om deze laatste reden is het belangrijk een rustig zeeklimaat te garanderen bij het binnenvaren van de haven. In de onderliggende thesis wordt onderzocht hoe de dwarsstromen, spruitend uit het getij in de Noordzee, kunnen worden beperkt. Hiervoor wordt een fysisch schaalmodel van het havengebied aangewend.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Author