IMIS

Publications | Institutes | Persons | Datasets | Projects | Maps
[ report an error in this record ]basket (1): add | show Print this page

one publication added to basket [247877]
Boelwerf in beeld: Een fotografische terugblik
Dambruyne, J. (2014). Boelwerf in beeld: Een fotografische terugblik. Provincie Oost-Vlaanderen, Dienst Erfgoed: Gent. ISBN 978-90-7431-180-9. 200 pp.

Available in  Author 
    VLIZ: Offshore and Coastal Structures OFF.34 [104550]

Author  Top 
  • Dambruyne, J.

Abstract
    De Boelwerf werd in 1829 gesticht door Bernard Boel (1798-1872), die als timmerman op de scheepswerven van Antwerpen-Zuid had gewerkt. Hij werd opgevolgd door zijn zoon Jozef Boel. Tijdens de eerste vijftig jaar van zijn bestaan, bouwde de scheepswerf houten schepen en stelde een beperkt aantal arbeiders tewerk. Het bedrijf bouwde maar één schip per jaar, voornamelijk tjalks. Vanaf 1900 groeide het aantal schepen en daarmee het aantal werknemers gestaag. Na de Tweede Wereldoorlog floreerden J. Boel en Zonen na een internationale doorbraak. Bij de 150ste verjaardag van het bedrijf telde de Zaat, zoals de scheepswerf bekend was in het lokale dialect, 3000 werknemers. Een aanzienlijk deel daarvan was de plaatselijke bevolking uit Temse. Het jubileum viel samen met de bouw van een LPG-drager van 57.000 m met de symbolische constructie nummer 1500: de Petrogas II, die nog steeds onder de vlag van Singapore vaart en nu Hariette N. wordt genoemd.In dezelfde periode werd de vakbondsafvaardiging van de Boelwerf een model van strijdsyndicalisme ("battle unionism") in België. De leiders van deze delegatie, Jan Cap (ACV) en Karel Heirbaut (ABVV) kregen vaak nationale aandacht voor hun acties. Op 19 december 1980 onderging J. Boel & Zonen een reeks splitsingen. Verschillende holding- en rederijen, zoals het Almabo-bedrijf en zijn gasdistributiedivisie Exmar, werden afgezaagd, waardoor alleen de eigenlijke scheepswerf overbleef, nu Boelwerf genoemd. Nadat Cockerill Yards, een scheepswerf in Hoboken, aan de overkant van de Schelde, failliet was gegaan, kocht de Boelwerf de scheepswerf van Cockerill. Na deze fusie had het bedrijf 3.500 werknemers in dienst op twee grote scheepswerven.

All data in the Integrated Marine Information System (IMIS) is subject to the VLIZ privacy policy Top | Author