IMIS

Publicaties | Instituten | Personen | Datasets | Projecten | Kaarten
Print deze pagina

Lessenreeks Integraal Waterbeheer voor professionelen

[ meld een fout in dit record ]

    Originele titel: Lessenreeks Integraal Waterbeheer voor professionelen
    Evenement-type: Training
    Periode: 2006-05-02 - 2006-05-30
    Locatie: Universiteit Antwerpen - Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, België
    Contact:

    Thesaurusterm: Waterbeheer
 Deelnemers 

Instituten (3)  Top 
  • University of Antwerp; Instituut voor Milieukunde (IMK), meer
  • Universiteit Antwerpen; Faculteit Wetenschappen; Departement Biologie; Onderzoeksgroep Ecosysteembeheer (ECOBE), meer

  • Vlaamse overheid; Beleidsdomein Leefmilieu, Natuur en Energie; Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), meer

Beschrijving:
  • DATA
    Lessenreeks voor professionelen op 2, 9, 23 en 30 mei 2006 (volledige dagen)

  • LEERSTOEL INTEGRAAL WATERBEHEER

    Een integrale benadering van de waterproblematiek is noodzakelijk en actueel.
    Integraal Waterbeheer heeft als belangrijkste doelen:

    - de benadering van het watersysteem als één geheel
    - het duurzaam gebruik en beheer van water, waterlopen, waterrijke gebieden en het gehele watersysteem
    - het afstemmen van het waterbeheer op meerdere functies
    - het harmoniseren van waterbeheer en -beleid en het implementeren van dat beleid via overlegprocedures.

    Het waterbeleid en -beheer voltrekt zich in veel beleidssectoren en op verschillende niveaus. De behoefte aan een integrale benadering wordt algemeen erkend. Toch blijven vragen bestaan over de concretisering van een realistische en doelgerichte integrale aanpak met beleidsafstemming op alle niveaus. Met het Vlaamse decreet betreffende integraal waterbeleid werd een belangrijk kader gecreëerd om het integraal waterbeheer
    te realiseren.

    De Leerstoel Integraal Waterbeheer wordt sinds 1995 aan het Instituut voor Milieukunde van de Universiteit Antwerpen ingesteld met steun van de Vlaamse Milieumaatschappij. De Leerstoel bereikte met de lessenreeks de voorbije jaren 586 studenten en professionelen inzake waterbeheer. Aanvullend aan de lessenreeks worden discussienamiddagen, academische zittingen en activiteiten in het kader van een specifieke gebeurtenis of actualiteit georganiseerd. Bovendien ondersteunt de leerstoel het onderzoek naar aspecten van Integraal Waterbeheer. Met het instellen van de lessenreeks Integraal Waterbeheer vestigen het Instituut voor Milieukunde en de Vlaamse Milieumaatschappij de aandacht op de behoefte aan een integrale benadering van de waterproblematiek in Vlaanderen.

  • DOEL

    De Leerstoel Integraal Waterbeheer is een gespecialiseerde lessenreeks die bijzondere aandacht besteedt aan de inhoud, de concepten, de uitwerking en de praktische toepassingen van Integraal Waterbeheer. De lessenreeks informeert de deelnemers over de recente wetenschappelijke inzichten in het Integraal Waterbeheer. De cyclus gaat eveneens in op het nut, de noodzaak en de uitvoering van een geïntegreerde beleidsbenadering van het watermanagement. Aanvullend worden discussienamiddagen en lezingen over actuele waterthema’s en excursies naar praktijkvoorbeelden georganiseerd.

  • DOCENTEN

    Prof. dr. Patrick Meire is de houder van de leerstoel. Hij doceert een deel van de vakonderdelen en staat in voor de coördinatie. Gastsprekers lichten hun thematische of specifieke gebiedsgebonden expertise toe.

  • DOELGROEP

    De lessenreeks wordt in eerste instantie ingericht voor ambtenaren en andere professioneel geïnteresseerden. De lessenreeks richt zich tot al wie beroepsmatig of persoonlijk geïnteresseerd is in de toepassing van integraal waterbeheer in Vlaanderen. Voor specifieke doelgroepen kan een afzonderlijke lessenreeks ‘op maat’ aangevraagd worden.

  • CONCEPT

    De cursus bestaat uit 15 lesuren en excursies. De brug tussen theorie en praktijk is steeds aanwezig door middel van voorbeelden, praktijkervaring en in-situ bezoeken. De lessen worden interactief gedoceerd en het cursusmateriaal wordt via een elektronische leeromgeving ter beschikking gesteld. De cursisten hebben de mogelijkheid om aan discussiefora deel te nemen.

  • PROGRAMMA

    De lessencyclus gaat in op de algemene doelstellingen en kenmerken van integraal waterbeheer. De werking van het fysisch watersysteem is het kader dat de randvoorwaarden voor het gebruik ervan bepaalt. Kennis over deze werking vormt de basis van de lessenreeks, maar ook juridische, organisatorische en beleidsaspecten worden toegelicht. Theoretische concepten worden aan praktijkervaringen getoetst.

    De lessenreeks omvat volgende delen:

    > Deel 1 - Noodzaak Integraal Waterbeheer
    Beschrijving van de globale waterproblematiek. Ingaan op concept, doelstelling en belang van integraal waterbeheer. Functies van het watersysteem en waterketens.
    > Deel 2 - Het watersysteem
    Benadering van de kenmerken van het watersysteem en de beïnvloeding ervan volgens de DPSIR analyse.
    > Deel 3 - Planvorming

    Recente ontwikkelingen in het beleid en de praktische uitvoering ervan door planvorming. Planvorming gebeurt op verschillende schaalniveaus en volgens verschillende disciplines. Hoe worden de verschillende plannen op elkaar afgestemd?

  • GETUIGSCHRIFT

    Mits het brengen van een presentatie en na gunstige beoordeling door een jury, reikt de Universiteit Antwerpen een Getuigschrift Integraal Waterbeheer uit. Het onderwerp voor de presentatie wordt gekozen in overleg met de houder van de leerstoel.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Deelnemers