IMIS

Publicaties | Instituten | Personen | Datasets | Projecten | Kaarten
[ meld een fout in dit record ]mandje (0): toevoegen | toon Print deze pagina

Studie van overvulling en waterslag bij sluisvulling via omloopriolen
Jacobs, R.; Van Obbergen, J. (2010). Studie van overvulling en waterslag bij sluisvulling via omloopriolen. MSc Thesis. Campus De Nayer: Sint-Katelijne-Waver. 91 pp.

Thesis info:

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Doctoraat/Thesis/Eindwerk

Trefwoorden
    Emptying
    Filling
    Locks (Waterways)
    Sewers

Auteurs  Top 
  • Jacobs, R.
  • Van Obbergen, J.
  • Vercruysse, J.B., revisor, meer
  • De Mulder, T., revisor, meer

Abstract
    Dit eindwerk kadert in de hydraulische studie van vullen en ledigen van sluizen via omloopriolen, zoals ze bijvoorbeeld worden aangetroffen in de sluis van Zemst (Zeekanaal Brussel-Schelde) en de Berendrechtsluis (Haven van Antwerpen). Dit eindwerk beperkt zich tot het bestuderen van twee fenomenen: overvulling en waterslag.

    Overvulling (of overlediging) betreft het fenomeen waarbij door de inertie van de waterbeweging doorheen de omloopriolen, schommelingen optreden van het waterpeil in de sluiskolk nadat het theoretische eindpeil van de vulling (of lediging) bereikt is. Wat betreft dit fenomeen, beoogt dit eindwerk enerzijds een kwalitatieve studie van de invloedsfactoren (o.a. dimensies van kolk en omloopriolen, wandruwheid, openingswet van hefschuiven) en anderzijds een kwantitatieve vergelijking van de schommelingen zoals voorspeld op basis van theoretische formules uit de literatuur, numerieke simulaties met een computerprogramma en terreinmeetgegevens van het Waterbouwkundig Laboratorium (WL).

    Het fenomeen waterslag kan optreden wanneer de stroming in een omloopriool abrupt gestopt wordt door het sluiten van een hefschuif (noodstops). De energie van het stromende water wordt dan omgezet in een drukgolf die door de omloopriool gaat lopen. Wat betreft dit fenomeen, beoogt dit eindwerk enerzijds een kwalitatieve studie van de invloedsfactoren (o.a. sluitingswet van een hefschuif) en anderzijds een kwantitatieve vergelijking van de optredende drukken zoals voorspeld op basis van theoretische formules uit de literatuur en numerieke simulaties met een computerprogramma.


Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs