Open Marien Archief | Vlaams Instituut voor de Zee
 

Vlaams Instituut voor de Zee

Platform voor marien onderzoek

Open Marien Archief

Het Open Marien Archief van België (OMA) biedt vrije toegang tot de digitale publicaties over de Vlaamse kust en het Belgisch deel van de Noordzee, en alle andere mariene, estuariene en kustgebonden publicaties van Belgische auteurs en wetenschappers en van buitenlandse wetenschappers geaffilieerd aan een Belgische instelling.

Meer info

Nieuwe zoekopdracht
[ meld een fout in dit record ]mandje (0): toevoegen | toon Print deze pagina

Ship manoeuvring at very small and negative under keel clearance
Vantorre, M.; Delefortrie, G.; Laforce, E.; De Vlieger, H.; Claeys, S. (2004). Ship manoeuvring at very small and negative under keel clearance, in: Batlle, J. et al. (Ed.) Manoeuvring and Control of Marine Craft 2003 (MCMC 2003): proceedings from the 6th IFAC conference, Girona, Spain, 17-19 September 2003. IFAC Proceedings Series,
In: Batlle, J.; Blanke, M. (Ed.) (2004). Manoeuvring and Control of Marine Craft 2003 (MCMC 2003): proceedings from the 6th IFAC conference, Girona, Spain, 17-19 September 2003. IFAC Proceedings Series. Elsevier: Kidlington. ISBN 0-08-044033-9. 317 pp., meer
In: IFAC Proceedings Series. Elsevier: Oxford. ISSN 1474-6670, meer
Is gerelateerd aan:
Vantorre, M.; Delefortrie, G.; Laforce, E.; De Vlieger, H.; Claeys, S. (2003). Ship manoeuvring at very small and negative under keel clearance, in: Batlle, J. et al. (Ed.) 6th IFAC conference on Manoeuvring and Control of Marine Craft MCMC 2003, 17-19 September 2003: preprints. pp. 55-60, meer

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Congresbijdrage

Trefwoorden
    Controllability
    Linear equations
    Manoeuvrability
    Ship control
    Under keel clearance

Auteurs  Top 
  • Vantorre, M., meer
  • Delefortrie, G., meer
  • Laforce, E., meer
  • De Vlieger, H.
  • Claeys, S., meer

Abstract
    A selection of results of systematic captive manoeuvring test series with a container carrier model above a solid bottom as well as above and in simulated mud layers is presented. The effect of under keel clearance - with emphasis on very small and even negative values referred to the water-mud interface - on linear manoeuvring coefficients and dynamic stability parameters is discussed. Controllability and manoeuvrability appear to be affected particularly by the influence of water depth on the lateral force due to yaw, as at very small under keel clearance the centrifugal inertia force is completely compensated by a hydrodynamic centripetal force.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs