PlaneetZee-scholenwedstrijd brengt het klimaat en de oceaan in de klas | Vlaams Instituut voor de Zee
 

Vlaams Instituut voor de Zee

Platform voor marien onderzoek

VLIZ-nieuws

PlaneetZee-scholenwedstrijd brengt het klimaat en de oceaan in de klas

Toegevoegd op 2022-04-26
Met de scholenwedstrijd wilde VLIZ het klimaat en de oceaan binnen trekken in zoveel mogelijk lessen. Leerlingen deelden hun belevenissen op TikTok. En creatief waren! Binnenkort mogen alle klassen hun opgedane kennis uittesten in een escape room in een echte bunker aan zee, maar de top 5 kreeg een extra beloning als prijs. Herbeleef het mee.

Foto: VLIZ

32 klassen van 26 scholen uit heel Vlaanderen gaven zich op voor de PlaneetZee-wedstrijd en brachten de oceaan tot in de klas. Ze gingen in hun wetenschapsvakken met de zes lesmodules rond klimaat en de oceaan aan de slag. Velen gingen de uitdaging aan om nog een stapje verder te gaan en integreerden de oceaan ook in taalvakken (Franse les met 'Les filles du bord de mer' van de recent overleden Oostendse zanger Arno), de lessen Lichamelijke Opvoeding (yoga op zeegeluiden), Godsdienst (Jezus en de zee) en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn blijkbaar legio, en alle activiteiten leverden maar liefst 235 TikTok-filmpjes op.

Maar ook enkele leerkrachten stuurden ons positieve respons over de impact van deze wedstrijd in de klas. Fysicaleerkracht Koen Vandenbussche: “Ik doe steeds graag mee aan dergelijke projecten, omdat ik dan een maximale return uit mijn lessen krijg. Leerlingen zijn veel meer gefocust en bereid om te leren.” Aardrijkskundeleerkracht Tom Cappoen: “Ik heb van de uitdaging gebruik gemaakt om nieuwe lesinhoud te ontwikkelen rond zeespiegelstijging. Die heb ik ook gebruikt in mijn andere klassen, en ook volgende schooljaren zal ik deze blijven inzetten.” Dat horen we natuurlijk graag!

De 5 meest productieve klassen beloonden we. De vierde en vijfde plaats kregen een interactieve lezing op school over de rol van de oceaan in ons klimaatsysteem (Barnum Roeselare, leerkracht Lut Rosseel en College Hagelstein uit Sint-Katelijne-Waver, leerkracht Kristien Pijl). De tweede en derde plaats nodigden we uit voor een wetenschappelijke vaart met het onderzoeksschip Simon Stevin en een excursie kruien op het strand (Sint-Lodewijkscollege, Brugge, leerkracht Bert Gevaert en Campus Courtmanslaan uit Maldegem, leerkracht Els Cochyt).

De eerste plaats, 4F van het Sint-Lodewijkscollege in Brugge onder begeleiding van leerkracht Tom Cappoen, kreeg hun inspanningen verzilverd met een heuse driedaagse in Oostende die helemaal in het teken van de zee stond. Meteen na hun paasexamens gingen ze creatief aan de slag tijdens een kleiworkshop bij Mu-zee-um, ze volgden een duikinitiatie in het Brigitte Becue zwembad, gingen raften op zee, deden een workshop krabben vangen met Horizon Educatief, ze kregen een rondleiding in de labo's van het VLIZ, deden een robotworkshop en scheepten in aan boord van RV Simon Stevin. Na de driedaagse keerden ze uitgeput huiswaarts. We kunnen meegenieten met hun aftermovie!
 


[Overzicht] [Login]