Een eeuw zeevisserij in België : Belgische Vissersvloot

Schip: (bouwjaar 1942)


Karakteristieken schip

Bouwwerf: Van Hinsberg F.
Bouwjaar: 1942
Schip-id: 1330
Dit schip is niet langer in de vaart. In 1962 werd dit schip voor de laatste maal opgenomen in de officiële bron (Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1963).



1942
Inschrijvingspl.Zeebrugge
ImmatriculatienrZ.67
Naamt Vertrouwen
RoepnaamOPSI
Bruto tonnemaat9.47
Netto tonnemaat2.52
Lengte 
Breedte 
MotormerkAnglo Belgian Corporation
Motor kW 
Motornummer 
Motor pk34
Motorjaar1942
Schiptype 
Dekking 
AandrijvingMotor
Technologie 
MateriaalHout
Visuitrusting 
RederBogaert & Vanhensberg F.
Eigenaar 
BronnenOfficiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1943
Bijschriften
uit bronnen
 
1943194419461948194919501954
       
 Z.461     
t Vertrouwen t Vertrouwen     
       
       
       
       
       
       
       
5663      
       
       
       
       
       
    Draadloze telegrafie(1) Radiotelefoon(1), Richtingzoeker(1), Ultrasonore dieptemeter(1)
       
       
 Van Hinsberg Frans Rederij Westkust & Van Hinsberg, FransVan Hinsberg FransSerie Emiel & Vandierendonck Const.  
       
Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1944Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1945Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1947Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1949Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1950Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1951Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1955
  Schip dat geen post voor radio-verbindingen draagt    

Deze tabel met karakteristieken van een schip (en de wijzigingen hierin) start steeds met het jaar waarin het schip voor het eerst door de bron beschreven werd, en eindigt met het jaar waarin het schip uit de vaart gehaald werd, gezonken of afgebroken is. Enkel die jaren waarin volgens de geraadpleegde bronnen wijzigingen opgetreden zijn, worden weergegeven in de resultatentabel. Voor die jaren worden enkel de gewijzigde kenmerken vermeld. Lichtblauw gekleurde balkjes wijzen op een 'niet gewijzigd' kenmerk. Witte cellen en balkjes duiden op hiaten in de bronnen. Extra informatie over deze ontbrekende karakteristieken of andere gegevens over het schip zijn steeds welkom: reageer hier.

Bijkomende informatie

Opmerkingen (1)

Toegevoegd op 2020-04-14 23:25:29 door Yves De Graeve
Beste, mijn grootvader, Julien Mertens, heeft dit schip aangekocht op 09/05/1963 en er nog jaren plezier aan gehad en ik heb er mijn broek op versleten. :) Van beroep was hij sleepvaartkapitein in de haven van Antwerpen bij Letzer, later URS, met als vaste ligplaats de Zandvlietsluis. Thuishaven van 't Vertrouwen was eerst "De Sluizen", maar dit kleine dorpje met enkele huizen en haventje werd onteigend voor de bouw van de Kallosluis. Daarna is het schip verhuist naar de haven van Doel. De ABC diesel werd gereviseerd door een familielid die als scheepsdiesel mechanieker werkte bij URS en uiteindelijk later vervangen door een DAF dieselmotor. In het voorsteven waren twee slaapplaatsen, een keuken en opbergruimte voorzien. Enkele jaren voor zijn dood in 1991 is 't Vertrouwen verkocht aan een Nederlandse scheepswerf, waar het een volledige restauratie onderging. Julien sprong nogal kwistig om met paardenharen en pek om de romp (semi) waterdicht te maken. :) Zij hebben het op hun beurt verkocht voor 3x de verkoopprijs. Wat er daarna mee gebeurt is weet ik spijtig genoeg niet. Mijn ouders hebben nog steeds de maquette van het schip en de originele bakboord en stuurboord verlichting. Vriendelijke groet, Yves Ter info: ik heb deze website per toeval ontdekt.

Meer informatie beschikbaar? Geef uw opmerkingen!

Uw naam en opmerking zullen worden weergegeven op de website om andere gebruikers te informeren. Eens uw opmerking verwerkt is, zal deze verwijderd worden van de website.
Gelieve ook uw e-mailadres op te geven zodat we met u contact kunnen opnemen voor eventuele bijkomende vragen. Uw e-mailadres wordt niet weergegeven op de website.




Terug naar resultaten