Aan de slag met mariene STEM-modules voor het lager onderwijs

STEM-activiteiten in de klas voor meer oceaangeletterdheid
Sint Lodewijkscollege – Spoorwegstraat

De Brugse basisschool Sint Lodewijkscollege – Spoorwegstraat, de provincie West-Vlaanderen en het VLIZ ontwikkelden zes gloednieuwe STEM-activiteiten met de zee als rode draad. Het doel van de activiteiten is leerlingen in contact brengen met de zee door ze zelf briljante oplossingen te laten bedenken voor problemen. Op Wereldoceaandag 8 juni laatstleden lanceerden de initiatiefnemers de zes activiteiten die nu ook online beschikbaar zijn.

STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering & Mathematics) omvat een waaier aan technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen en stelt het proces centraal. Een oplossing zoeken voor een bepaald probleem vanuit een authentieke context, in dit geval de oceaan, is waar het in STEM om draait. Dit doen de leerlingen door op basis van onderzoek vaststellingen te doen, dingen te maken, hun ontwerpen na testen te optimaliseren, de nodige wiskundige inzichten toe te passen en ten slotte hun mogelijke oplossing voor het probleem voorstellen.

De Brugse basisschool Sint Lodewijkscollege – Spoorwegstraat, de provincie West-Vlaanderen en het VLIZ (PlaneetZee) sloegen de handen in elkaar en ontwikkelden zes gloednieuwe STEM-activiteiten met de zee als rode draad. Door deze kant-en-klare activiteiten aan te bieden, willen de initiatiefnemers de STEM-didactiek verder uitdragen in het basisonderwijs. Daarenboven komen leerlingen via de STEM-activiteiten op een actieve manier in contact met de zee, en worden ze meer oceaangeletterd. Weten en begrijpen welke invloed de oceaan op ons heeft en welke invloed wij op de oceaan hebben, is van cruciaal belang om duurzaam te leven en te handelen. Door essentiële principes en basisconcepten over de oceaan bij te brengen, leren leerlingen op een zinvolle manier over de oceaan communiceren en zinvolle beslissingen nemen.

De STEM-activiteiten zijn het resultaat van het project STEM4SEA. Het initiatief startte als een droom van de ouderraad ‘Club 250’ van de Brugse basisschool Sint Lodewijkscollege. Dankzij het flankerend onderwijsbeleid van de provincie West-Vlaanderen kon de school het initiatief concretiseren. Met het Vlaams Instituut voor de Zee als partner voor het wetenschappelijke luik, was het project ‘STEM4SEA’ compleet.

Op 8 juni 2022, niet toevallig Wereldoceaandag, voerden de leerlingen van het derde leerjaar van het Sint Lodewijkscollege één van de zes STEM-activiteiten uit. Ze maakten een hapje met diverse soorten zeewier als hoofdingrediënt. De gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu en afgevaardigden van het VLIZ (PlaneetZee), de provincie West-Vlaanderen, de school en de ouderraad traden op als proefkonijnen en zagen dat het goed was. Lekker? Zeekerweten!

Raadpleeg de STEM-modules voor het lager onderwijs

Suggesties

Heb je zelf ideeën, interessante weetjes ...

Stuur ons je suggestie

Artikel delen

Lijkt dit artikel iets voor uw vrienden of collega’s? Deel het met hen!