Een eeuw zeevisserij in België : Belgische Vissersvloot
Schip: (bouwjaar 1899)
Karakteristieken schip
Bouwwerf:Bouwjaar: 1899
Schip-id: 107
Dit schip is niet langer in de vaart. In 1945 werd dit schip voor de laatste maal opgenomen in de officiële bron (Officiële lijst der Belgische vissersvaartuigen 1946).
|
|
Deze tabel met karakteristieken van een schip (en de wijzigingen hierin) start steeds met het jaar waarin het schip voor het eerst door de bron beschreven werd, en eindigt met het jaar waarin het schip uit de vaart gehaald werd, gezonken of afgebroken is. Enkel die jaren waarin volgens de geraadpleegde bronnen wijzigingen opgetreden zijn, worden weergegeven in de resultatentabel. Voor die jaren worden enkel de gewijzigde kenmerken vermeld. Lichtblauw gekleurde balkjes wijzen op een 'niet gewijzigd' kenmerk. Witte cellen en balkjes duiden op hiaten in de bronnen. Extra informatie over deze ontbrekende karakteristieken of andere gegevens over het schip zijn steeds welkom: reageer hier.
Bijkomende informatie
Opmerkingen (1)
| Toegevoegd op 2015-12-02 14:30:53 door Gino Provost |
| Dit vaartuig in een Engelse smack, dat werd gebouwd in 1897 op de scheepswerf van W.A. Gibbs te Galmpton in Engeland (de lijsten van België geven verkeerdelijk 1899 aan). Hij kwam in de vaart als DH.312 (DH = Dartmouth). In 1902 (bij het openen van het visserijregister in Brixham) werd hij vernummerd naar BM.1 SUPERB. (BM = Brixham). De naam van DH.312 is vermoedelijk ook Superb, daar de schepen van Brixham voorheen ingeschreven waren in Dartmouth. Op 08-05-1919 werd de smack ingeschreven in De Panne als de P.14 Augusta voor reder Henri Maesen. Zoals zovelen werd de thuishaven Oostende en nog voor 1924 werd het vaartuig door de reder Henri Maesen ingeschreven in Oostende als de O.141 Augusta. (Ool Henri Maesen verhuisde naar Oostende) In 1930 werd het vaartuig verkocht aan Edouard Logghe. In 1932 werd het vaartuig verkocht naar Frankrijk en werd er ingeschreven als DG.377 Augusta (Dunkerque-Gravelines). Op 23-03-1936 kwam het terug naar België en kreeg het nummer O.281 en de naam werd Pierre. Reder was opnieuw Edouard Logghe. (Zie HVB. 11-04-1936) Op 26-11-1936 werd het doroverkocht aan Gaston Jonckheere. In 1940 werd het terug eigendom van Edouard Logghe. Op 19 mei 1940 vluchte de reder met zijn vaartuig naar Frankrijk. 's Avonds in Calais toegekomen en op 20-05-1940 doorgevaren naar Dieppe. Aangekomen in Dieppe op 21-05-1940. Na een hevig bombardement op de haven, Dieppe verlaten en koers gezet naar Engeland. (Brixham) Op 22-05-1940 in de morgen toegekomen voor Brixham en daar order gekregen om door te varen naar Weigmouth. Te Weigmouth moeten alle niet bemanningsleden van boord gaan en de O.281 moet verder varen naar Dartmouth. Uiteindelijk is het vaartuig te Brixham aangekomen om er de visserij te beoefenen. Diverse vaartuigen te Brixham worden opgeëist door de Navy maar de O.281 kan hieraan ontsnappen omdat de motor niet voldeed aan de eisen van de Navy. Zaterdag 13-02-1943 11h45 : het vaartuig wordt aangevallen door 3 Duitse vliegtuigen. Daar het vaartuig zinkende is wordt de hulp ingeroepen van de H.24 Voor Vrouw en Kinders. Men kan de ergste lekken dichten en op eigen kracht wordt er gevaren naar Brixham. (de H.24 bleef steeds de O.281 begeleiden). Om 14h30 te Brixham aangekomen. In 1943 wordt de haven van Brixham gesloten voor de visserij (wegens de voorbereidingen voor de landing in Normandië)en wordt er naar Newlyn uitgeweken. De reder betrekt een woning in Penzance en blijft uit Newlyn vissen tot het einde van de oorlog en komt daarna terug naar Oostende. Terug in Oostende wordt het vaartuig door de zeevaartinspectie in 1946 afgekeurd. Gedurende de oorlog krijgt het vaartuig “War Number 128” |
Meer informatie beschikbaar? Geef uw opmerkingen!
Uw naam en opmerking zullen worden weergegeven op de website om andere gebruikers te informeren.
Gelieve ook uw e-mailadres op te geven zodat we met u contact kunnen opnemen voor eventuele bijkomende vragen. Uw e-mailadres wordt niet weergegeven op de website.
|
|
|
|
|