Franse kaapvaart: Les corsaires
van Eeten, S. (2020). Franse kaapvaart: Les corsaires, in: Scheepshistorie 27. Scheepshistorie, 27: pp. 50-59
In: (2020). Scheepshistorie 27: Het vergaan van de Woestduyn 1779, Franse kaapvaart: Les corsaires, De kleur blauw in de historische scheepsbouw, Paul van Vlissingen en de 'Fabriek met de lange naam', Forceren van een zeestraat. Scheepshistorie, 27. Lanasta: Emmen. ISBN 978-90-8616-334-2. 128 pp., more
In: Scheepshistorie. Lanasta: Emmen. , more
|
Abstract |
De kaapvaart staat momenteel volop in de belangstelling. Nietzozeer door de tot de verbeelding sprekende verhalen over kaperij enpiraterij, maar meer dankzij de administratieve afwikkeling daarvan.Deze heeft namelijk een schat aan gegevens opgeleverd over schepen,bemanning, lading, scheepspapieren, particuliere brieven en watzich verder nog op een gekaapt schip kon bevinden. De reden waarom de kaper dit alles in beslag nam was duidelijk: het kaperschip mocht alleen jacht maken op een schip waarmee het land in oorlog was. En het was dan aan de kaper om te bewijzen dat de kaping verlopen was volgens de instructies die in zijn kaperbrief (lettre de marque) vermeld stonden. Dus legaal! Zo niet dan riskeerde hij de verbeurdverklaring van zijn borgsom die in Nederland wel tot f 30 000 kon oplopen. |
|