IMIS

Publicaties | Instituten | Personen | Datasets | Projecten | Kaarten
[ meld een fout in dit record ] Print deze pagina

Actualiseren van de synthetische randvoorwaarden voor het opstellen van overstromingsgevaarkaarten

Identifier financieringsorganisatie: WL 19_135 (Other contract id)
Periode: November 2019 tot April 2023
Status: Afgelopen

Thesaurustermen: Hydrologie; Overstromingen; PRINC_FUND - 5114 - Departement Mobiliteit en Openbare werken; Randvoorwaarden; Waterbeheer
 Instituten | Publicaties 

Instituten (2)  Top | Publicaties 
  • Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), meer, opdrachtgever
  • International Marine & Dredging Consultants NV (IMDC), meer, subcontractant

Abstract
Deze opdracht is gestart in het kader van projecten 14_172 en 16_090, ondertussen de ROR kaarten zijn al opgesteld op basis van de vorige set van randvoorwaarden.

Daarom wordt gekozen om deze opdracht als een apart project verder uit te voeren. De technische aspecten van het project worden beschreven in bestek:" WL_2018_23", die al gegund is. Er zijn dus geen bijkomende budgettaire noden.

Deze opdracht omvat de actualisatie en verbetering van de randvoorwaarden van de volgende hydrodynamische modellen:

Hydrodynamisch model van de Dender
Hydrodynamisch model van de Ijzer
Hydrodynamisch model van de Leie, Bovenschelde en Gentse kanalen
Hydrodynamisch model Zeeschelde en tijgebonden zijrivieren
Hydrodynamisch model Demer
Hydrodynamisch model Zeekanaal-Zenne

In de opdracht worden 4 fases voorzien:

Fase 1: Inventarisatie en analyses
Fase 2: Actualiseren en verbeteren van de hydrologische modellen
Fase 3: Opstellen van randvoorwaarden op basis van het huidige klimaatscenario
Fase 4: Opstellen van randvoorwaarden met klimaatverandering

De vier fases zullen eerst gedemonstreerd worden voor een pilootbekken en vervolgens toegepast worden op de andere bekkens. Er wordt voorgesteld hiervoor de Dender te kiezen. De Dender is volledig in België gelegen wat de inventarisatie van data vergemakkelijkt, ten opzichte van grensoverschrijdende bekkens.​

Publicaties (4)  Top | Instituten 
  • Leyssen, G.; van Uytven, E.; Zoeter, F.; Habtemariam, B.; Blanckaert, J.; Adams, R. (2022). Actualiseren van de synthetische randvoorwaarden voor het opstellen van overstromingsgevaarkaarten: fase 3. Geactualiseerde randvoorwaarden, IJzer. Versie 2.0. IMDC: Antwerpen. 129 pp. https://dx.doi.org/10.48607/160, meer
  • Leyssen, G.; Blanckaert, J.; Adams, R. (2022). Actualiseren van de synthetische randvoorwaarden voor het opstellen van overstromingsgevaarkaarten: aanvullende opdracht 1. Afwaartse randvoorwaarden. Versie 2.0. IMDC: Antwerpen. 49 pp. https://dx.doi.org/10.48607/162, meer
  • van Uytven, E.; Habtemariam, B.; Pannemans, B.; Leyssen, G.; Zoeter, F. (2023). Actualiseren van de synthetische randvoorwaarden voor het opstellen van overstromingsgevaarkaarten: fase 1. Achtergrond informatie, inventarisatie en analyses. Versie 3.0. IMDC: Antwerpen. 289 pp. https://dx.doi.org/10.48607/156, meer
  • Zoeter, F.; Bogman, P.; Adams, R. (2022). Actualiseren van de synthetische randvoorwaarden voor het opstellen van overstromingsgevaarkaarten: Aanvullende opdracht 1. Hybride Zeeschelde model. IMDC: Antwerpen. 9 pp. https://dx.doi.org/10.48607/165, meer

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Instituten | Publicaties