IMIS

Publicaties | Instituten | Personen | Datasets | Projecten | Kaarten
[ meld een fout in dit record ] Print deze pagina

Toegang MSC containerschepen bij ontwerp diepgang 14,5 m

Overkoepelend project: Studie nautische toegankelijkheid, meer
Identifier financieringsorganisatie: WL MOD 689_04 (Other contract id)
Periode: Januari 2006 tot Augustus 2008
Status: Afgelopen
 Instituten | Publicaties 

Instituten (3)  Top | Publicaties 
  • Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust; Scheepvaartbegeleiding, meer, financier
  • Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), meer, uitvoerder
  • Universiteit Gent; Faculteit Ingenieurswetenschappen; Vakgroep Civiele Techniek; Afdeling Maritieme Techniek, meer, uitvoerder

Abstract
Onderzoek model 689/4: de op- en afvaartregeling voor 8000 (en meer) TEU containerschepen tot de haven van Antwerpen bij een maximale diepgang van 145dm.

Dit onderzoek richt zich op ontbrekende kennis voor dit scheepstype voor wat betreft de volgende aspecten:

q manoeuvreer- en stuurgedrag bij verschillende diepgangen en kielspelingen;

q manoeuvreergedrag in bochten inclusief interactie tussen schepen en oeverzuiging;

q voorspelling van squat, ook bij interactie met andere schepen;

q invloed van getij (tijvensters), stroming en wind.

Het resultaat van dit onderzoek moet aantonen in hoeverre afwijkingen of nieuwe grenzen ten opzichte van het verdrag van de verruiming van de vaarweg in de Westerschelde van 17/01/1995 kunnen tot stand komen zonder afbreuk te doen aan de huidige hoge graad van veiligheid van de vaart op de Westerschelde.

Hiertoe moeten deze verschillende aspecten op een natuurgetrouwe wijze nagebootst worden op de scheepsmanoeuvreersimulator, zodat hiermee de operationele condities kunnen getest worden voor de vaart van een 8400 TEU containerschip met een diepgang van 14.5 m.

Publicaties (3)  Top | Instituten 
  • Verwilligen, J. (2008). Op- en afvaart van 8000 en meer TEU containerschepen van en naar de haven van Antwerpen [PPT Presentatie]. Universiteit Gent/Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. 114 slides pp., meer
  • Verwilligen, J.; Vantorre, M.; Eloot, K.; Mostaert, F. (2008). Op- en afvaartregeling voor 8000 (en meer) TEU containerschepen tot de haven van Antwerpen bij een maximale diepgang van 145DM: publiek rapport. Versie 2.0. WL Rapporten, 689_04. Waterbouwkundig Laboratorium/Universiteit Gent: Antwerpen. 34 + 1 p. bijlagen pp., meer
  • Verwilligen, J.; Vantorre, M.; Eloot, K.; Mostaert, F. (2008). Regulation for the upstream and downstream navigation of 8,000 and more TEU container vessels to the port of Antwerp with a maximum draught of 145 dm. Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust/Flanders Hydraulics Research: Antwerpen. 7 pp., meer

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Instituten | Publicaties